✍مقاله آموزشی ▤ فن فکیشن چیست؟ و فن فکیشن نویسی یعنی چه؟

فن فکیشن چیست؟ و فن فکیشن نویسی یعنی چه؟
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
◀نام مقاله
فن فکیشن چیست؟ و فن فکیشن نویسی یعنی چه؟
⭐امتیاز سطح
5.00 ستاره
◀ نام گردآورنده
طلایه
◀ منبع محتوا
هادی از خانه رمان
به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان

d31387799a84b470d4b520b165f73720.jpg




فن فکیشن نویسی یعنی چه؟


عموما به داستان هایی گفته می شود که بر اساس شخصیت های مشهور و محبوب از پیش خلق شده نوشته می شوند.
این شخصیت ها می توانند از رمان های چاپ شده یا سریال ها و انیمه ها انتخاب شوند.
شخصیتی مثل هری پاتر یا شرلوک هلمز و یا کارکترهای سریال های تلویزیونی کره ای و یا انیمه های مشهور ژاپنی.
یا حتی داستان هایی برای آدم های واقعی معروف, همچون خوانندگان موسیقی پاپ و یا ...
به داستان هایی تخیلی که توسط طرفداران یک کتاب، مجموعه تلوزیونی، فیلم یا گروه موسیقی نگاشته می‌شوند فن فیکشن میگویند.
نویسندگان این داستان‌ها با الهام از شخصیت‌ها و ساختار داستان‌های نویسندگان اصلی، حکایت جدیدی را در قالبی نو پی‌ریزی می‌کنند.


تعریف بالا به طور شفافی توضیح میده که وقتی شما میایید و یک داستانی رو با یک ستینگ مشخص در فضای یک داستانی که کاراکترهاش قبلا خلق شدن و به طور رسمی پابلیش شده، پیاده می کنید، و اون رو می نویسید، در واقع اثر شما یک فن فیکشن میشه. یعنی مثلا اینکه بیایید برای هری پاتر ادامه بنویسید یا یک عالمه داستان جانبی راجع به مشاور الروند بنویسید و از این قبیل حرکات یا اینکه بیاید تمام اتفاقات یک فیلم رو بدون تغییر دادن به داستان تبدیل کنید.
اگه بخوایم خیلی با دسته بندی تقریبی فن فیکشن رو تعریف کنیم، فن فیکشن میتونه به هر اثری گفته بشه که به طور واضح ویژگی هایی(ایده،شخصیت های داستان) از آثار دیگه رو قرض می گیره و به اثر دیگه ای تبدیل میکنه و درنتیجه ی این سیستم معنی حتی آثار شکسپیر یا ماجراهای شرلوک هلمز هم فن فیکشن محسوب می شن چون از آثار دیگه ای ایده هاشون رو وام گرفتند. میشه حتی به تراژدی های یونان باستان مثل ادیپ پادشاه از سوفوکلس هم به چشم فن فیکشنی روی اشعار هومر نگاه کرد، که داستان اصلی رو شاخ و برگ داده و شخصیت های جدید رو تو ملغمه ای همراه با شخصیت های تکرار شده ی هومر ارائه داده و ساب استوری هایی به داستان اصلی اضافه کرده به این چنین داستان ها فن فیکشن میگن.


فن فیکشن نویسی:


در این نوع از داستان ها نویسنده بسیاری از مصالح کار خود را ز پیش به صورت آماده دارد. نویسنده یا نویسندگانی دیگر شخصیت مورد نظر را از قبل خلق کرده و با بسیاری از ویژگی های شان پرداخته اند. ویژگی های ظاهری و باطنی آنها برای علاقمندان و طرفدارانشان روشن هست. اینکه چه نوع ظاهری دارند, چه می پوشند, چه غذایی را دوست دارند, در تنهایی شان به چه کاری می پردازند, در گذشته برای شان چه اتفاقی افتاده, چه طور حرف می زنند و تیکه کلامشان چیست و در موقعیت های مشخص چه نوع واکنشی از خودشان نشان می دهند. همچنین تم اصلی داستان ها و فضای جهان داستان شان هم مشخص هست. فن فیکشن نویس می داند که مثلا تم اصلی داستان های فلان کارکتر عاشقانه هست و در جهانی فانتزی و با لحنی کمدی اتفاق می افتد. بنابراین بخش عمده ای از مصالح کار از پیش مشخص هست. فقط کافی هست که یک نفر با آنها آشنایی داشته باشد که طبیعتا وقتی کسی طرفدار پر و پا قرص یک شخصیت و یک کتاب باشد تمامی اینها را جز به جز می شناسد.

کاری که فن فیکشن نویس انجام می دهد طراحی داستان هایی با المان های مشابه داستان های پیشین هست و صرفا زنجیره ای از ماجراها را در پیش پای شخصیت از قبل آماده شده قرار می دهد. می توان با تغییر این ماجراها, تغییر شخصیت های ثانویه و پیرامونی, تغییر مکان و زمان و تغییر اهداف شخصیت داستان داستان های جدیدی را با سرعت قابل توجهی خلق کرد. طبیعتا نوشتن این نوع از داستان ها هم حدی از خلاقیت داستان نویسی را می طلبد و بدون داشتن ذهنی داستان پرداز که قوه تخیلش به خوبی کار بکند نمی توان داستان هایی جدید خلق کرد.

مصائب نوشتن رمان و داستان اورجینال برای یک فن فیکشن نویس


اگر بخواهیم فرض بکنیم که از صد طبقه ی خلق ساختمان یک اثر داستانی یک فن فیکشن نویس از طبقه ی 50 آن شروع می کند به ساختن, نویسنده یک اثر اورجینال معمولا اثرش را از طبقه ی منفی سی (-30) یا منفی چهل (-40) شروع می کند. یعنی حتی باید درباره ی چیزهایی فکر بکند و خلاقیت به خرج بدهد که شاید هیچ وقت به صورت مستقیم در اثرش هم دیده نشود. نویسنده اثر اورجینال باید چیزهایی را درباره شخصیت اش بداند که شاید هیچ وقت موقعیتش پیش نیاید که از آنها در اثرش بنویسد. بنابراین وقتی یک فن فیکشن نویس که ذهنش به نوع خاصی از داستان پردازی عادت کرده بخواهد به سمت خلق یک اثر اورجینال برود می بیند که دست و بالش خالی هست.

در نوشتن فن فیکشن ما یک شخصیت بسیار جذاب داریم که شیفته اش هستیم. بنابراین همین شخصیت جذاب کافی هست که داستان را با انرژی و هیجان بالایی شروع کنیم و پیش ببریم. اما در نوشتن یک داستان اورجینال ما مجبوریم اول یک شخصیت را از صفر خلق بکنیم, بعد به ظرافتش هایش بپردازیم و چیزهایی را در وجود او کشف بکنیم که ما را به شوق و ذوق بیاورد طوری که ما برای نوشتن از او بی صبر و قرار بشویم. برای همین برای یک فن فیکشن نویس نوشتن یک داستان از صفر می تواند بسیار ملال آور بشود.

اما چاره چیست؟ چاره در تغییر یک عادت ذهنی هست و زمان و تمرین بسیاری می طلبد. و البته خلاقیتی بسیار بیشتر از یک فن فیکشن نویس بودن. اصولا خلق هر اثر هنری تازه ای خلاقیت و انرژی بسیاری می خواهد. برای همین اگر نویسنده ای بخواهد از نوشتن فن فیکشن به نوشتن داستان اورجینال تغییر وضعیت بدهد باید نقطه ی شروع نوشتن داستان را از خلق ماجراها به خلق شخصیت پایین بیاورد و در ابتدا شخصیتی جذاب و گیرا خلق کند و بعد جهانی را بیافریند که این شخصیت در آن درگیر حادثه ماجرا و هدف شود و به پیش برود.
 
« انجمن رمان نویسی / دانلود رمان / تک رمان / انجمن تک رمان / انجمن راشای »
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
  • برچسب‌ها برچسب‌ها
    آموزش نوشتن راشای سایت و انجمن راشای فن فکیشن فن فکیشن چیست؟ و فن فکیشن نویسی یعنی چه؟ مقاله مقاله آموزشی نویسندگی
  • عقب
    بالا