کارگاه نویسندگی

نمایشنامه‌ات را بنا کن
نمایش‌نامه‌نویس معمار نمایش‌نامه‌اش است. بله نوشتن نمایش‌نامه مثل معماری چالش‌برانگیز است. اگر بدون تامل صحنه‌ها و دیالوگ‌ها را روی هم تلنبار کند چیزی خلق می‌شود شبیه برج بابل. که گل بود روی گل. برجی که اکنون چیزی نیست جز یک بنای ناقص وارفته‌ی فروریخته. همه چیز باید سر جای خودش قرار بگیرد تا یک سازه‌ی درست و حسابی شکل بگیرد. در این مقاله قرار است طرز تهیه‌ی نمایشنامه‌های خوش‌ساخت را یاد بگیریم. محتوای ذیل شامل درس‌هایی ا‌ست از دیوید راش نویسنده‌ی کتاب «نمایش‌نامه‌ات را بنا کن». پیش از شروع نوشتن نمایشنامه بهتر است بدانیم که: نباید از اشتباه ترسید. بد نوشتن بهتر از ننوشتن است. شما در حال یادگیری هستید. پس به خودتان آزادی بدهید. هر چقدر چیزهای بد بیشتری تولید کنید بیشتر یاد خواهید گرفت و تازه آن وقت است که می‌توانید به خلق شاهکار...
رمان کوتاه ( نوولا ) چیست؟ ۶ ویژگی‌‌ + مثال
رمان کوتاه یا نوولا اثری داستانی است که از نظر حجم بین داستان کوتاه و رمان قرار می‌گیرد. اگرچه هیچ تعریف دقیقی برای طول راشای کوتاه وجود ندارد، اما معمولاً بین ۱۷۵۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کلمه تخمین زده می‌شود. جوایزی مانند نبولا و هوگو نیز از این بازه کلمه‌ای پیروی می‌کنند. نویسندگانی همچون استیون کینگ معتقدند که ماهیت حد وسط رمان‌های کوتاه، طبقه‌بندی و بازاریابی آن‌ها را با چالش مواجه کرده است. این آثار برای مجلات ادبی بسیار طولانی و برای ناشران کتاب بسیار کوتاه تلقی می‌شوند. با این حال، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود همواره مورد توجه نویسندگان و خوانندگان بوده‌اند. رمان‌های کوتاه با ترکیب ویژگی‌های داستان کوتاه و رمان، از یک سو شدت و فشردگی داستان‌های کوتاه را حفظ کرده و از سوی دیگر، به نویسنده اجازه می‌دهد تا با ظرافت بیشتری به شخصیت‌ها و...
نمادگرایی در داستان
نمادگرایی یکی از قدرتمندترین ابزارهای ادبی است که به نویسندگان اجازه می‌دهد مفاهیم عمیق را به شکلی تصویری و ماندگار منتقل کنند. ما هر روز با نمادها مواجه هستیم، از لوگوهای برندها تا نمادهای مذهبی، اما شاید همیشه متوجه عمق و تأثیرگذاری آن‌ها نشویم. در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیق نمادگرایی، نحوه عملکرد آن در داستان‌نویسی و تأثیراتی که می‌تواند بر مخاطب بگذارد، بپردازیم. همچنین، مثال‌هایی کلاسیک و آشنا از نمادگرایی را ارائه خواهیم داد تا درک بهتری از این مفهوم پیدا کنید. حسام معینی ۱. نمادگرایی بیان ایده‌ها از طریق تصویرسازی است نمادگرایی در ساده‌ترین شکل خود، بیان یک ایده یا مفهوم پیچیده از طریق یک تصویر یا شیء است. این تصویر می‌تواند یک رنگ، یک مکان، یک شخصیت یا حتی یک اتفاق باشد. هرچه این تصویر قوی‌تر و تأثیرگذارتر باشد، پیام...
ناداستان و انواع آن
به نام خدا ناداستان و انواع آن متن‌های منثور و غیرشعری به طور کلی به دو گونۀ اصلی داستان و ناداستان تقسیم می‌شود. اگر داستان و قصه به خیال وابسته است، ناداستان از این تخیل می‌گریزد و می‌کوشد فقط از واقعیت‌های دنیای حقیقی بگوید. گونۀ غیرداستانی هم خود به دسته‌های متنوعی تقسیم می‌شود که از نوشته‌های ژورنالیستی و آکادمیک تا جستارهای روایی را در برمی‌گیرد. ناداستان چیست؟ ناداستان (Non-fiction) به متون منثوری اطلاق می‌شود که متکی به دنیای واقعی هستند و از حقیقت الهام می‌گیرند. برخلاف درام‌ها، شعرها و داستان‌ها که به تخیل وابسته‌اند و خلاقیت در آن‌ها اولویت دارد، نوشته‌های غیرداستانی یک هدف عمده دارند و آن، انتقال اطلاعات است. این اطلاعات می‌تواند به شکل علمی، تاریخی، تجربی، فلسفی یا حتی مشاهدات شخصی و درونی باشد. برای نوشتن ناداستان...
خاطره نویسی یکی از قالب های نوشتاری!
به نام خدا خاطره نویسی یکی از قالب های نوشتاری! گردآورنده: فرزانه فولادی آیا فکر می‌کردید که خاطره نویسی هم یکی از انواع قالب‌های نوشتاری باشد؟ من هم مثل شما قبلا تصور می کردم خاطره نویسی یک نوشتار شخصی است. و هرنویسنده ی آماتور یا حرفه‌ای که مبادرت به نوشتن خاطراتش کند در واقع می خواهد آنها را برای خودش ثبت کند و یا حداکثر برای نزدیکانش، که در آینده آن را بخوانند و آه بکشند و یا در نهایت تجارب و عبرت‌های آن را به یاد بیاورند. و یا از آن تجارب در نوشتن مطلبی دیگر استفاده کنند. خود من این موارد را نهایت استفاده از خاطره نویسی می دانستم. اما امروزه خاطره نویسی یکی از قالب‌های رایج و حتی مورد توجه خوانندگان است. وقتی من داستانی را در یک شبکه‌ی اجتماعی دنبال می‌کردم به خاطر دارم که نویسنده ی آن تاکید می کرد این داستان واقعی است...
عکس نوشت چیست؟ و چطور یک عکس نوشت بنویسیم؟
به نام خدا عکس نوشت چیست؟ و چطور یک عکس نوشت بنویسیم؟ گردآورنده: فاطمه محمد بیگی این روزها نوشتن براساس عکس (عکس‌نوشت) در دنیای مجازی باب شده است. در این مطلب می‌کوشیم به دو سوال جواب دهیم: یکی این که آیا عکس‌نوشت‌ها را می‌توان داستان دانست و دیگر این که این نوشته‌ها چه کمکی می‌توانند به ما بکنند. در آخر چند راهکار مناسب برای نوشتن با تکیه بر عکس را در اختیارتان می‌گذاریم. 1. عکس‌نوشت‌ها اگر ساختار داستانی (آغاز، میانه و پایان)، به همراه عناصر داستانی (شخصیت، مکان، زمان و...) را داشته باشند، در بیشتر مواقع می‌توانند داستان یا داستانک به حساب بیایند؛ البته این به شرطی پذیرفتنی است که نوشته به معنای داستان، وابستگی زیادی به عکس نداشته باشد و جدای از عکس، استقلال و هویت خودش را حفظ کرده باشد. در باقی موارد این نوشته‌ها می‌توانند صحنه...
انواع داستان
به نام خدا انواع داستان گرد آورنده: سپیده عابدی هر کدام از ما در طول روز برای هم‌ داستان می‌سازیم یا تعریف می‌کنیم. بدون این که بدانیم داستان و انواع آن چیست. قدمت داستان‌ها به نیاکان غارنشینمان بر‌می‌گردد. بخشی از داستان‌های شکار یا جنگیدن آن‌ها هنوز بر دیوار غارها باقی مانده است. در این مقاله می‌خواهیم با نگاهی دقیق‌تر به این عضو جدایی ناپذیر زندگی انسان یعنی داستان و انواع آن نگاهی بیندازیم. همانطور که جمال میرصادقی می‌گوید: «داستان تصویری است عینی از چشم‌انداز و برداشت نویسنده از زندگی.» تا انتهای این مقاله با تعریف داستان و انواع آن و به خصوص تفاوت داستان و رمان آشنا می‌شویم. تعریف داستان و انواع آن چیست؟ داستان‌ها سبکی از نوشتار هستند که پند و یادگیری به همراه دارند. عنصر خیال در این سبک بسیار پررنگ است که مامن و...
دلنوشته چیست؟
به نام خدا دلنوشته چیست؟ گردآورنده: آصف گنجی می‌دانیم امروزه «دلنوشته» بیشتر از هر نوع آثار ادبی دیگر هم خوانده و هم در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. اما آیا هر دلنوشته‌ای ارزش ادبی دارد؟ آیا هر کسی می‌تواند دلنوشته‌نویس باشد؟ اصلا دلنوشته چیست؟ و... با پیش آمدن از این قبیل سوالات در وهله‌ی اول برای خودم، بر آن شدم که تحقیقات گسترده‌تری بر روی دلنوشته انجام دهم. علی‌الخصوص آن هم وقتی که مطالب مفصلی در اینترنت وجود نداشت و نیاز دیدم که تعاریف درست‌تری از این قالب غریب اما به دل آشنا ارائه دهم. در ابتدا تعاریفی را از اهل ادبیات در این باره ارائه می‌دهم: دکتر مهشید مشیری فرهنگ‌نویس، مترجم، دارای دکتری زبانشناسی از دانشگاه سوربن که نویسنده‌ی نخستین فرهنگ الفبایی ـ قیاسی زبان فارسی نیز است، می‌گوید: امروز آمدم «دلنوشته» را...
عقب
بالا